
جلسات رای اعتماد از ساعت ۷:۴۵صبح روز شنبه (۲۷ مردادماه) در صحن علنی مجلس شورای اسلامی آغاز شد.
جلسات به صورت دو شیفت خواهد بود. در صورت موافقت نمایندگان، این جلسات میتواند ۳ شیفته هم بشود (نطق میان دستور حذف میشود).
طبق ماده ۲۰۴ آیین نامه داخلی مجلس، در ابتدای جلسه، رئیس جمهور میتواند در مدت ۲ ساعت و نیم به تشریح برنامه و خط مشی دولت و دفاع از ترکیب کلی هیأت وزیران پیشنهادی بپردازد.
سپس ۵ نفر نماینده موافق و ۵ نفر نماینده مخالف، هر کدام به مدت ۱۵ دقیقه راجع به این ترکیب و برنامه دولت صحبت خواهند کرد.
بعد از آن، رئیس جمهور و یا نماینده تعیین شده از سوی وی میتواند به سوالات نمایندگان پاسخ دهد.
بررسی وزرای پیشنهادی طبق حروف الفبا انجام میشود.
ابتدا سخنگوی کمیسیونهای تخصصی گزارشی از برنامه های مطرح شده از سوی وزرای پیشنهادی مربوط به کمیسیون خود ارائه میکنند.
سپس ۲ نماینده مخالف و ۲ نماینده موافق (هر کدام به مدت ۱۵ دقیقه) درباره هر وزیر صحبت خواهند کرد.
پس از آن، وزیر پیشنهادی مربوطه یا رئیس جمهور فرصت دارند تا از برنامهها و صلاحیت وزیر دفاع کنند.
در پایان رای گیری درخصوص هر وزیر پیشنهادی به صورت جداگانه انجام خواهد شد.
قالیباف: آقای پزشکیان فرزند مجلس است/ امیدواریم چهارشنبه به رای گیری نهایی برسیم
رییس مجلس شورای اسلامی در صحن علنی مجلس: به دکتر پزشکیان که امروز به مجلس که خانه خودشان هست تشریف آورده خیر مقدم میگویم
از امروز در صحن علنی مجلس بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آغاز شده و تا چهارشنبه ادامه خواهد داشت
امیدواریم با یک همدلی و بررسی های دقیق و جنبه های کارشناسی در پایان وقت قانونی بتوانیم در روز چهارشنبه به رایگیری نهایی برسیم.
سخنرانی رییس جمهور در مجلس
پزشکیان: اکنون فرصت اصلاح رویه های ناکارآمد در حکمرانی و خلق امید است
به دنبال سوگندی که یاد کردم، فرصتی است تا به شرایط خطیر و دشوار موجود نسبت به زندگی مردم آگاه شویم؛ فرصتی است برای شنیدن همه آحاد ملت و خواست آنها برای تحول و تغییر
فرصت اصلاح و تغییر رویه های ناکارآمد در حکمرانی، فرصت خلق امید و وفاق بری عبور از تنگناها و بحران های پیچیده پیش رو
فرصت اصلاح برخوردهای ناپسند قدرتمندان جهان با مردم دلاور ایران؛ فرصت برآمده از انتخابات میدان جدید همراهی و همکاری ملی در درون حکومت بین حکومت و جامعه و درون جامعه است
دولتی که امروز به مجلس معرفی شده، دولت وفاق ملی است همانگونه که در روزهای تحلیف گفتم، دولت وفاق ملی دولتی است که خود را دولت همه ملت ایران می داند؛ دولت وفاق ملی موظف به تأمین حقوق شهروندی همه ایرانیان است و ملتزم به اولویت منافع ملی بر هر منفعت دیگری است
التزام به قانون اساسی، اهداف سند چشم انداز، سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری و تحقق برنامه هفتم توسعه محورهای همگرایی میان دولت و سایر قوا و ارکان نظام خواهد بود
آنچه امروز در روند همکاری میان دولت و مجلس به صورت رسمی آغاز می شود، آزمون عرصه این همگرایی و همکاری است
پزشکیان: اقدام مشترک و همدلانه همه قوا، چاره حل مشکلات موجود است
رهبر انقلاب به صراحت اعلام داشتند که توفیق دولت، موفقیت نظام است. چه توفیقی بالاتر از کم کردن تهدیدها و مخاطرات برای کشور و کاستن از رنجها معیشت مردم و حفاظت از امید خلق شده در میان قشرهای مختلف مردم.
چاره کار فهم مشترک این وضعیت و اقدام مشترک و همدلانه همه قوا برای پاسخگویی به خواسته مردم است.
اگر صدای مردم به موقع شنیده نشود، سرخوردگیها و ناامیدیهای فزاینده شکل میگیرد که حاصل آن زوال امید و نابودی سرمایههاست.
کشور در شرایط خطیر و مردم در وضعیت سختی قرار دارند. بیعدالتی و ناترازی در بخشهای قالب اقتصادی، اجتماعی، محیط زیستی، آموزشی و فرهنگی همه را در بر گرفته است.
مسائل جامعه مزمن شده و تدابیر و رویههای جاری قادر به حل مسائل نیستند. مردم احساس نارضایتی دارند، ما را پاسخگوی نیازهای خود نمیبینند و بی میلی آنان برای مشارکت در انتخابات نشانهای از دلسردیهاست.
همچنان مردم ما نشان دادند که به کشورشان علاقه دارند و اگر رویه اثربخشی برای حل مشکلات به کار گرفته شود با تمام وجود در صحنه حاضر خواهند شد.
پزشکیان: رسالت دولت چهاردهم، تأمین آموزش عادلانه و با کیفیت برای همه مردم است
رسالت دولت چهاردهم، تأمین آموزش عادلانه و با کیفیت برای همه مردم، صرف نظر از جنسیت، قومیت، مذهب و منطقهای که در آن زندگی میکنند، توسعه زیرساختها، تحصیل و تأ مین منابع لازم برای تحقق اهداف، تنظیمگری و وضع مقررات ضروری، تأمین امنیت و تقویت اقتدار ملی است.
برقراری و تنظیم مناسبات بینالمللی با رعایت اصل عزت، حکمت و مصلحت، مبارزه با دشمنان عزت، اقتدار و استقلال کشور، آبادانی سرزمین و توسعه رفاه اجتماعی و ایجاد محیط اجتماعی برای رشد فضایل از دیگر رسالتهای دولت چهاردهم است.
اصول و ارزشهایی که ما به آن معتقدیم، رسالت ما و چشمانداز ماست.
براساس فرمایش حضرت علی (ع) مبنای درستی یک حکومت، آن چیزی است که مردم پشت آن حکومت و قدرت میگویند، است.
وظیفه حاکمیت، عمل صالح، یعنی رضایت مردم است؛ این اصلی است که ما با تمام وجود به آن معتقدیم. آنچه باعث میشود، هوای مردم را نداشته باشیم، هوای نفس است.
هیچ دین و باوری، هیچ امام و پیغمبری در قبال هیچ انسانی، قدم از عدالت آنطرفتر نگذاشته است. فرقی نمیکند که مذهبی باشند یا نباشند، ترک باشند، فارس باشند، عرب باشند، عجم باشند، خارجی باشند یا داخلی. تمام دعوا بر سر عدالت است.
تمام بحث این است که مردم باید از ما راضی باشند و این مردم امروز از ما ناراضیاند؛ مقصر ما هستیم، مقصر آمریکا و بیگانگان نیستند. این که ما باید مردم را راضی نگه داریم به کسی ربطی ندارد.
باید با تمام وجود به مردم عضق ورزید و با آنها مهربان بود.
پزشکیان: غیرممکن است بتوانیم با روندی که در گذشته بوده وضعیت فعلی را درست کنیم
قرآن میفرماید خدا بالاتر است، تو با این مردم امتحان میشوی، و بعد میگوید خودت را در مقابل جنگ با خدا قرار نده، نارضایتی مردم یعنی جنگ با خدا، نارضایتی مردم یعنی نارضایتی خدا.
این ما هستیم که رسالت و وظیفهمان ایجاد رضایت و آرامش در ملت و جامعه است. اگر مردم بدانند ما با باور و اعتقادمان و با تمام وجودمان در پی حل مشکلات آنها هستیم بدون توجه به اینکه چه کسی هستند، کجا و در چه منطقهای هستند براساس عدالت با آنها برخورد کنیم، بدون اینکه تبعیض نژادی، جنسی، مذهبی و قومی و ناحیهای برای آنها قائل شویم
اگر منصفانه با آنها برخورد کنیم این مردم پایبند و معتقد و محکم پشت این حکومت خواهند ایستاد ما این کار را نکردیم و این جزو با وفاق و همدلی و همراه امکانپذیر نیست
غیرممکن است بتوانیم با روندی که در گذشته بوده بتوانیم وضعیت فعلی را درست کنیم اگر قرار بود درست شود، درست میشد و روز به روز بدتر نمیشد باید دست از کارهایی که میشد برداریم
هیچ وقت، وقتی عفو کردی، احساس پشیمانی و ندامت نکن، هر وقت می خواهی برخورد کنی، سعی کن قبل از اینکه برخورد سخت کنی، راههای ملایمتآمیز و برخوردهای نرم را در پیش بگیر
نگو من رئیسم، من حاکمم، نگو من امیر هستم و دستور خواهم داد و مردم باید اطاعت کنند
من بارها گفتهام این ادبیاتی که ما دستور میدهیم و دیگران باید اطاعت کنند این ادبیات سه ؟ فاسد دارد؛ قلب را سیاه میکند، دین را سست میکند و تغییرات و دگرگونیها و انقلابها را نزدیک میکند
ما نوکر و خدمتگزار مردم هستیم و به دنبال خدمت به مردم هستیم و این جزو اصول مسلم ارزشهایی است که به آن معتقدیم و پایبند خواهیم بود همه کسانی را که به عنوان دولت انتخاب کردیم،شاخص اولیه کار ما رضایت مردم است.
پزشکیان: تصمیم درست مبتنی بر شواهد و تجارب است نه رأی و نظر یک فرد یا جناح
مجبوریم تعامل مثبت با تمام دستگاه ها و قوا با هدف همگرایی و توافق سازی، تقویت انسجام داخلی و تقدم منافع ملی بر منافع دستگاهی و جناحی و بخشی داشته باشیم
ارتقای نظام حکمرانی، تقویت قابلیت دولت برای حل مسائل و بحران های چند بُعدی و پیچیده پیش رو از طرق مختلف از جمله حکمرانی شواهد محور ، حکمرانی شبکه ای، شایسته سالاری، یادگیری از تجربیات جهانی و داخلی و پاسخگویی مبتنی بر برنامه ریزی و تقویت مؤلفه های قدرت هوشمند ملی اعم از قدرت نرم و سخت، انعکاس صدای بی صدایان، بی پناهان، محرومان و گوش فرادادن به فراموش شدگان، طرد شدگان؛ حاشیه نشینان و کسانی که تریبونی برای بیان خواسته های خود ندارند
سیاست گذاری و تصمیم گیری مبتنی بر شواهد و محاسبات و اتخاذ رویکرد علمی و کارشناسی و حل مسائل بر مبنای عقلانیت و خرد جمعی شایستگان و کارشناسان به جای اتکا به نظرات شخصی و سلایق و هیجانات
امیرالمؤمنین در نهج البلاغه اولین حرفی که از زبانش جاری می شود می گوید گردنم را در برابر حرفهایم گرو می گذارم سپس می فرماید کسی که جریان و روندها و مسیرها را بررسی کرده باشد اگر تقوا داشته باشد، راه خلاف را نرود و تصمیم درست بگیرد؛ تصمیم درست مبتنی بر شواهد است؛ تصمیم درست مبتنی بر تجارب و مستندات علمی و کار کارشناسی است؛ تصمیم درست بر اساس رأی یک نفر یا یک جناح و گروه نیست؛ این مستندات علمی است که می گوید چه تصمیمی بگیریم
این شواهد اجتماعی و بین المللی و تجارب موفق است که باید تصمیم بگیریم چه باید بکنیم
پزشکیان: برای خدمت به ملت آمدهایم نه برای حکومت بر آنها/ مقابله با فساد را با قدرت پیگیری میکنیم
یکی از مهمترین ارزشهایی که به آن اعتقاد داریم، فسادستیزی است که با قدرت آنرا پیگیری خواهیم کرد.
احترام به آزادی بیان و انتقاد و گفتوگو از برنامههای ماست. گذر از دولت متصدی و تنظیمگر، بازگرداندن فعالیتهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به مردم و فراهم آوردن زمینه مشارکت بخش خصوصی و انحصارزدایی و رفع مداخلات از مهمترین برنامههای ماست.
اینطور یاد گرفته بودیم که سرمایهدار و تولیدکننده آدمهای بدی هستند؛ به غلط یاد گرفته بودیم که سرمایهدار یعنی استعمارگر.
حضرت علی در نامه خود به مالک اشتر وقتی به تجار و اهل صنعت میرسد میگوید: لشگر، اداره و حکومت امکان ندارد که پایدار باشند مگر با حضور تجار و صنعتگران. در نتیجه نگاه ما باید اینگونه باشد که تجار، تولیدکنندگان و صنعتگران ما بتوانند کار خود را انجام دهند و برای مملکت ثروت ایجاد کنند.
ما برای خدمت به این ملت آمدهایم نه برای حکومت بر آن. حکومت باید وسیلهای برای خدمت به مردم باشد واگر نه به اندازه آب بینی بزی بی ارزش و بی مقدار است.
پزشکیان: ما چه تهدیدهایی در کشور داریم؟
ما چه تهدیدهایی داریم؟ آمریکا در رأس این تهدیدهاست، آمریکا تحریم می کند ولی اگر ما با هم باشیم، شاید بتوانیم تمام این تهدیدها را کمرنگ کنیم
تنش و جنگ و خونریزی در منطقه داریم، با همسایگانمان روابطمان ضعیف است، سرمایه اجتماعیمان کم شده، انسجام داخلیمان ضعیف شده، اعتبار دولت در قبال ملت کاهش پیدا کرده؛ اینها نقاط ضعفی است که داریم.
*فضای صحن در حین صحبتهای رئیس جمهور
پزشکیان: سطح رضایت عمومی مردم پایین است و آسیبهای اجتماعی فزونی پیدا کرده
براساس محاسبات ما، نقاط قوت به شرح زیر است:
۱. مقام معظم رهبری با رویکرد عدالتخواهانه و فسادستیز که با سند چشمانداز و ابلاغ سیاستهای کلی، مسیر تحقق چشمانداز و مبنای مشترک همگان را فراهم آورده که همواره حامی دولتها بودند.
۲. هماهنگی ایجاد شده بین قوا، نقطه قوت بالایی است و طبیعتاً در هماهنگی با مجلس، عمیقتر، دوستانهتر و مهربانانهتر خواهد بود.
۳. برخورداری از حمایت و همکاری نهادهای تحت فرمان رهبری که ایشان به این نهادها دستور دادند که حتماً به ما در جهت اهداف و چشمانداز کمک کنند.
۴. دارا بودن کشوری از نظر جغرافیای سیاسی در حیاتیترین نقطه کره زمین.
۵. داشتن مرزهای آبی و دسترسی به دریاهای آزاد که رؤیای خیلی از کشورهاست.
۶. داشتن نیروی جوان و متخص، باسواد و باانگیزه برای کارها.
۷. رتبه سوم در علوم مهندسی دنیا.
۸. رتبه ۱۵ تولید علم دنیا.
۹. دولت بالقوه ثروتمند و در اختیار داشتن داراییهایی با ارزش چون نفت، گاز و معادن.
تمام سالهای پس از انقلاب، تحولات عظیمی در شاخصهای زیرساختی ایجاد شده است؛ با همه اینها همچنان مسائل بنیادی و ریشهای ما حل نشده و سطح رضایت عمومی مردم پایین است و آسیبهای اجتماعی فزونی پیدا کرده و مهاجرت نیروهای کارآمد شتاب گرفته و امید به آینده روشن کمرنگ شده و وضعیت فقر و محرومیت، زیبنده جامعه ایرانی نیست.
ما مشکل داریم؛ فساد و مناسبات رانتجویانه و معیوب رواج دارد. ناترازیهای بزرگ در بودجه و انرژی و مخاطرات عظیمی در مقوله آب، محیط زیست و صندوقهای بازنشستگی، کشور را تهدید میکند.
پزشکیان: مهمترین مسالهای که ما اکنون داریم موضوع اختلافات و عدم هماهنگیها است
قرآن میفرماید شما به این پیوندها پایبند باشید، عدم، التزام، وحدت و انسجام و پایبندی یعنی لبه پرتگاه آتش، ما باید کاری کنیم وحدت و انسجام در داخل افزایش پیدا کند
مهمترین مسالهای که ما اکنون داریم موضوع اختلافات و عدم هماهنگیها است، زیرا برای همه مشکلات علمی راهحل وجود دارد
نظام اداری ما از مشکلاتی همچون ناکارآمد پرهزینه بودن و غیرپاسخگو بودن، تورمزایی مواجه است و از تمرکز با کانونهای متعدد تصمیمگیری و سیاستگذاری و انبوه مقررات رنج میبریم
در وضعیت عمرانی با انبوهی از پروژههای نیمهتمامی روبرو هستیم که اتمام آنها نیازمند دهها سال و شاید چندین برابر اعتبار است. کلی مصوبات داریم که عمل نکردیم و پول آنها وجود نداشت
تاخیر طولانی در کریدورهای شمالی جنوبی و شرقی به غربی یعنی مزیتهایی را که داریم راحت از دست میدهیم و از چرخه خارج میشویم
تاخیر در نوسازی و بازسازی حمل و نقل عمومی داریم، در صنعت، ماشینها و ابزارهای ما قدیمی و فرسوده هستند و تولید غیررقابتی است و با قیمت بالا و کیفیت پایین انجام میدهیم
جانمایی نادرست بنگاههای تولیدی و شهرکهای صنعتی از منظر علمی و اقتصادی و بهرهوری و پراکندگی که ارائه خدمات به آنها را با مشکل مواجه میکند، کاهش سرمایه اجتماعی داریم. عدم اجرای عدالت متناسب با منطقه و قومیت و جنسیت و مذهب همه نقاط ضعف ما است.
پزشکیان: حفظ امید ایجادشده در جامعه، وظیفه همه ارکان نظام است
در خلال انتخابات و پس از آن برای قالب جامعه حتی کسانی که رای ندادند، فرصتی برای امید خلق شد. نگاه داشتن این امید و تثبیت آن وظیفه همه ارکان نظام است.
نارضایتی و اعتراض نسبت به بسیاری از تبعیضها و نابرابریها و محدودیتها و ناکارآمدیها در جامعه و انتظارات انباشته شده توقعات زیادی را برای گشایش در امور کشور به وجود آورده است.
در مرکز راهبردی انرژی جهان هستیم، ۷۱ درصد ذخایر نفت، ۶۹ درصد ذخایر گاز در این منطقه است. دسترسی به بازارهای صادراتی در این منطقه و امکان ترانزیت گسترده داریم. در گروه بینالملل بریکس و شانگهای و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و تفاهمات بلندمدتی با چین و روسیه هستیم که فرصت بی بدیلی است.
با داشتن ۷۰ نوع ماده معدنی و در اختیار داشتن هفت درصد ذخایر معدنی جهان، ۶۰ میلیارد تن ذخایر معدنی داریم که تنها هشت دهم درصد آنرا در سال مورد بهرهبرداری قرار میدهیم.
دومین کشور در ذخایر گاز و سومین کشور در ذخایر نفت هستیم. مرزهای طولانی دریایی در شمال و جنوب داریم و با ۱۵ کشور مرز مشترک داریم، از سویی دیگر در کانون ارتباطی ۲۵ کشور جهان قرار داریم.
نزدیک به ۷۴۴ میلیون نفر در منطقه ما حضور دارند که میتوانیم برای حضور بازار و تجارت با آنها برنامه داشته باشیم.
پزشکیان: بسیاری از مسائل ما حل نشده است؛ زیرا یا نتوانسته ایم به یک تفاهم مشترک در فهم مسأله برسیم یا در اجرا همدل و هم صدا نبوده ایم
مهمترین سؤالی که باید به آن پاسخ دهیم این است که چرا علی رغم کسب موفقیت های بسیار و تلاش های صادقانه در طی سال های بسیار، مسائل مهمی از قبیل عدالت، انصاف، افزایش سطح رفاه اجتماعی، پیشرفت کشور، رفع بیکاری، فقر، رشد پایدار اقتصادی و در یک کلمه اهداف امیدبخش و شوق آفرین چشم انداز محقق نشده است؟
الان کجاییم؟ چرا اینجاییم؟ چگونه می توانیم از اینجا به آن اهداف متعالی و چشم اندازی که به دنبالش بودیم، برسیم؟ تا نتوانیم پاسخ این سؤالات را بدهیم و با همین روشی که طی کرده ایم، ادامه دهیم، تصور اینکه به جایی خواهیم رسید، دیوانگی است و امکان ندارد
إنّ الله لایغیّر ما بقوم حتی یغیّر ما بأنفسهم؛ گر بر طلب گوهر کانی، کانی/ تا در هوس لقمه نانی، نانی/ این نکته رمز اگر بدانی، دانی/ هر چیز که در جستن آنی، آنی
ارزیابی من این است که حل این مسائل را می توان در پروت حفظ امید اجتماعی و التزام به وفاق ملی دنبال کرد
بدون تردید و به اتکای وحدت نظری و تجربی مسائلی را می توان حل کرد فهم روشن از صورت بندی و حل آن در میان همه ارکان تأثیرگذار جامعه یعنی ارکان حکمرانی، بخش خصوصی و جامعه مدنی ایجاد شده باشد
ایران امروز برای عبور از بحران ها نیازمند وفاق و همبستگی و مشارکت ملی است
رهبر معظم انقلاب، قوا و نهادهای حاکمیتی را ملزم به این امر کردند؛ دولت وفاق ملی هم بر این اساس معرفی شده است؛ حال نوبت نمایندگان مجلس است تا نقش تاریخی خود را در عمل به این تدبیر و افق گشایی برای کشور ایفا کنند
زمان، زمان مفاهمه است نه مقابله و مناظره؛ مسائل مزمن و پایدار کشور جز در پرتو وفاق ملی حل نخواهد شد؛ مفهوم وفاق ملی یک رابطه دوطرفه است؛ همه اصحاب و ارکان تصمیم گیر باید در کنار یکدیگر برای حل و فصلب مسائل قرار گیرند
بسیاری از مسائل ما حل نشده است؛ زیرا یا نتوانسته ایم به یک تفاهم مشترک در فهم مسأله برسیم یا در اجرا همدل و همصدا نبوده ایم؛ دولت من دست تفاهم به سوی فعالان عرصه خدمت گشوده است
می خواهد در پرتو بسیج همگانی برای حل مسائل اقدام کند؛ انتظار دارم که مجلس به عنوان عصاره ملت در این رویکرد راهگشا باشد؛ ضرورت بنیادی برای تغییر رویه های معیوب و ناکارآمد که می تواند راهگشا و امیدبخش باشد و ما را در حل مسائل یاری کند، داشتن نگرش نظام مند و پیوسته به همه مسائل کشور است
این تصور که می توان مسأله را بدون در نظر گرفتن پیوستگی ها با مسائل دیگر حل کرد، تصور نادرستی است
۹ راهکار رئیسجمهور برای حل مشکلات اقتصادی کشور / هدف دولت چهاردهم تامین منافع ملی و برون رفت از وضعیت موجود باشد
برای حل مشکلات اقتصادی به ۹ اصل مشخص اشاره میکنم: نیاز به اجماعسازی در داخل درباره اصلاحات اقتصادی و سیاسی داریم. همه بر روی اولویت حق و عدالت توافق داریم، این نقطه شروع همگرایی است.
بر روی موضوع ایران برای همه ایرانیان و دولتی که نماینده گروههای سیاسی و اقوام و گرایشها باشد توافق داریم. بر روی استفاده از روشهای علمی و استفاده از کارشناسان توافق داریم.
باید هدفمان تامین منافع ملی، منافع مردم و برون رفت از وضعیت کنونی باشد. نباید مصلحتهای بلندمدت مردم را فدای رضایتمندی کوتاه مدت خود کنیم.
تیم اقتصادی خود را موظف کردم که به صورت پیوسته با عموم مردم، نمایندگان آنها و نخبگان برای رسیدن به اهداف چشمانداز و در سایه سیاستهای کلی نظام صحبت کنند.
پزشکیان: بر اساس این خواست مردم و دستور مقام معظم رهبری تحول در وضعیت اقتصادی خواهد بود
باید بتوانیم در کنار وفاق به عنوان پیش شرط اصلی هر موفقیت به اصلاح ساختار، برنامه، مدیریت، و نظام اجرایی بپردازیم.
برنامهریزی بر مبنای عملکرد
مدیریت بر مبنای مشارطه، مراقبه و محاسبه و اصلاح ساختار
رواج پاسخگویی، ارزیابی مبتنی بر نتیجه و حصول اطمینان از حرکت در مسیر هدف
نگرش نظامند به همه مسائل
شایستهسالاری و مبتنی کردن تصمیمات بر حقایق و شواهد
از مختصات رویکرد ما به نظام اجرایی کشور است.
ضرورت بسیار مهم دیگر در مقابله موثر با فساد است نیازمند عزم و اراده و همکاری برای اجرای قانون هستیم؛ ظرفیتی که از کد ملی، کد پستی، کد زمین و ماده ۱۶۹ مکرر مالیاتها و سپس پیوند دادن این دادهها ایجاد میشود، مناسب ترین روش برای ایجاد شفافیت و مقابله با فساد است.
مقام معظم رهبری در مراسم تنفیذ اولویت نخست کشور را بهبود وضعیت اقتصادی اعلام کردند. نظرسنجیها هم نشان میدهد اولویت نخست مردم حلی مسائل اقتصادی است، به این اعتبار محور برنامههای من نیز بر اساس این خواست مردم و دستور مقام معظم رهبری تحول در وضعیت اقتصادی خواهد بود.
اصلی ترین شاخص نشاندهنده قدرت کشور و کیفیت زندگی یک جامعه در بعد اقتصادی تولید است، توان تولید کشور است که تعیین کننده اصلی قدرت ملی است
پزشکیان: توسعه ای که فقط شامل عده ای خاص شود، توسعه نیست چپاول است
تمرکز دولت چهاردهم بر تقویت توان تولید رقابت پذیر در قامت یک دولت است؛ بهبود معیشت مردم و توسعه سرمایه گذاری و تأمین مالی، بهینه سازی مصرف انرژی، تبادل نیروی انسانی به جای مهاجرت نخبگان، همزمانی تلاش برای گشایش های بین المللی و اصلاحات اقتصادی، همزمانی کارآمدسازی دولت در عین توانمندسازی مردم، میثاق جدید دولت، توسعه فقرزدایی و پیشگیری از فقر در روند توسعه است
توسعه ای که فقط شامل عده ای خاص شود، توسعه نیست چپاول است؛ چپاول عده کثیری توسط عده ای قلیل
اقتصاد محور اصلی مسائل کشور است اما تفکیک اقتصاد از سایر حوزه ها و تقلیل آن به مسائل متعارف اقتصادی خطای بزرگی است
امروز اصلاحات همزمان در روابط بین الملل و اصلاحات داخلی تنها راه خروج از شرایط فعلی است؛ این مهم میسر نمی شود الا با نگاه یکپارچه به مسائل اقتصادی و سیاسی داخلی و خارجی و نگاه یکپارچه و درک مشترک از مسائل روز کشور که نیازمند همراهی و همدلی قوای سه گانه تحت زعامت مقام معظم رهبری است

پزشکیان: از نمایندگان تقاضا دارم به تمام کابینه پیشنهادی رای اعتماد دهند
از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی تقاضا دارم با تفاهم، همبستگی، دقت به وضعیت کشور در حوزههای مختلف به تمام کابینه پیشنهادی برای ساخت ایران اسلامی رای اعتماد بدهند.
ایران امروز برای عبور از بحرانها نیازمند وفاق ملی، همبستگی ملی و مشارکت ملی است. دولت وفاق ملی بر اساس همین اصول معرفی شده است.